Përhapja e Islamit në Shqipëri vazhdon të mbetet një nga problemet historike, sociale e fetare në vëmendjen e studiuesve. Debatet akademike ndahen në parashtrimin e problemit: ka qenë një konvertim vullnetar apo i imponuar nga osmanët. Në varësi të përgjigjes së kësaj pyetjeje janë ngritur edhe paradigmat e shtjellimit të problemit. Mirëpo pavarësisht shkollave të mendimit, interesave politikë dhe kulturorë, pak a shumë studiuesit seriozë bien në një mendje se mungesa e një autoriteti dhe etniteti kishtar apo shtetëror të pavarur dhe centralizues te arbërit, emigrimi gati biblik në Itali i pjesës më elitare të etnisë shqiptare pas pushtimit osman dhe zotërimi i luginës së Shkumbinit dhe qyteteve të Beratit, Gjirokastrës, Janinës,Vlorës, Elbasanit, Krujës dhe Shkodrës nga osmanët me garnizone ushtarake përcaktuan edhe rrjedhojën e ngjarjeve në punë të orientimit fetar të popullsisë.
Përhapja e Islamit në Shqipëri
Islamizimi i popullsisë në Shqipëri, u zhvillua kryesisht në zonat urbane. Garnizonet osmane, që u vendosën në kështjella, ndërtonin edhe xhami për të ushtruar fenë e tyre; ndërtonin treg dhe së bashku me të, qendra kulti, që përhapnin qytetërimin e tyre. Indiferenca dhe braktisja e lënia në fatin e vet, sidomos të Shqipërisë së Brendshme – Elbasanit, Beratit e Gjirokastrës nga Fuqitë Perëndimore, Republika e Venedikut dhe Mbretëria e Napolit bënë të mundur që influenca e besimit islam dhe mundësitë që jepte përqafimi këtij besimi për ruajtjen e pronës dhe privilegjeve si dhe mundësia për të bërë karrierë brenda Perandorisë Osmane të rritej dhe të bëhej një nga besimet fetare të ushtruar në Shqipëri. Ky proces u vërejt në fillimin e shekullit XVI. Megjithëse ky konvertim nuk ishte masiv në fillim, sipas një raporti që dokumenton vizitën e Marino Bizzit, ky numër do të rritet në mënyrë të ndjeshme në shekujt XVII dhe XVIII. Në të njëjtën kohë, siç dëshmon udhëtari osman Evlija Çelebi, në librin e vet “Udhëtimet”, më 1660-1670, në pothuajse çdo qytet të madh shqiptar ishin ngritur krahas institucioneve të kultit, edhe biblioteka dhe medrese, në të cilat studionin arabishten, persishten dhe osmanishten si dhe mësim feje.
Mbështetni autorët dhe abonohuni në përmbajtje
Këto artikuj janë premium. Zhbllokoji për të lexuar të gjithë artikullin.